Våra barn

Jag började fundera idag över djuren omkring oss. Jag vet ungefär hur gammal en hund blir. Jag vet ungefär hur gammal en kanin blir. Men hur gammal blir en kråka eller igelkott? Om jag svär över en fågel som bajsar på min bil, hur gammal  är den oftast då?
Det slog mig att alla djur vi irriterar oss på, och ser ner på, endast är små barn i jämförelse med oss. Säg att en kråka blir i genomsnitt fem år gammal. Kan vi skrika till kråkan att den är en idiot när den sitter kvar alldeles för länge på vägen, när en människa på fem år även hade lagt sig ner?
Och att förstå att djuren bara är barn gör ont på många sätt.
Det betyder att alla dom som ligger döda på vägen är små barn. Varelser som knappt har kommit till världen innan den blev tvungen att lämna.
Som om ödet hade hört mina tankar flög det in en liten fågel i min framforsande bil idag. Jag hann göra en liten ryckning med bilen ifrån fågeln, men vågade inte se efter om den klarade sig. Jag körde vidare och hoppades. Jag tror att den klarade sig, men ser ändå hemska bilder i huvudet. Ett barn som försvann. Ibland vill man önska livet ur bilen och kasta körkortet i havet.

Kommentarer
Postat av: Klara

Fast jag tycker inte att du ska kasta bort körkortet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback