Mina fördomsfulla efterdomar

Var på konsum idag. Med mor.
Längst in i butiken stannar mamma vid kakorna och ser med glädje att man kan få 12 stycken kakor för tjugo kronor. Hon står kvar och dreglar och jag gör henne följe. Helt plötsligt, eller inte helt plötsligt, det tar ett tag innan jag reagerar, får jag en kundkorg tryckandes emot mig i ryggen. Efter ett par sekunder reagerar jag och bakom mig står det en tyst gubbe. Jag aktar på mig och fortfarande tyst drar gubben förbi mig och ut ur mitt liv.
För nåt år sen hade jag mått väldigt dåligt av detta. "Oj, var jag i vägen? Hatar han mig nu?" Den här gången skrattade jag ut honom. Höjde mitt pekande finger högt och skrattade. "jäkla gubbgotland" tänkte jag.
Jag hatar gubbgotland. Tantgotland tycker jag om i stora drag, men gubbgotland ack ack.
En normalt tänkande människa hade sagt "ursäkta kan jag gå förbi". En normalt tänkande svensk människa hade gått varvet runt frysdisken och undvikit ett möte. Gubbgotland ger mig inte en chans. Gubbgotland tänker " Han är en idiot som står i min väg, jag brukar lite våld med min kundkorg"
Min pappa blev sur idag när jag och mamma kom hem med kravbananer "Dom här är ju mycket giftigare, dom har så många klistermärken" (chicita har väl lika många?)
Det är också gubbgotland. oändlig okunskap, men ändå alltid rätt.
Gubbgotland är också att stå och köa flera timmar innan Ica Maxi och Clas Ohlsson premiäröppnar, så att man kan få köpa en skiftnyckel några kronor billigare och för att få gratis tårta. " det är ju fantastiskt att clas ohlsson har kommit till gotland" tänker gubbgotland. "Kommer bara biltema också så behöver man ju aldrig åka upp till dom jävla fastlänningarna"
Det blir någon slags extrem nationalism när inte ens nationen är viktig, utan bara sin egna lilla ö. Och om nationalism är tragiskt i vanliga fall, så är det som sagt ingenting emot gubbgotland.

Tacka vet jag gubböland. Dom byggde en bro.


Kommentarer
Postat av: MISCHA

Tävla om en ny design på min blogg! :D

Postat av: Em-pem

Spana in tävlingen i min blogg
: )
Det enda du behöver göra är att lämna en kommentar! / Em

2008-05-16 @ 16:03:01
URL: http://www.metrobloggen.se/empem
Postat av: Amanda

hahaha. Precis så.

2008-05-16 @ 16:22:05
URL: http://prinsessansofie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback