Egalias Döttrar

Har ägnat de senaste två dygnen åt att intensivläsa Gerd Brantenbergs bok "Egalias Döttrar".
På många sätt en väldigt bra bok. Efter de första sidorna slog det mig att jag hade hört talas om den innan,
kanhända läst någon utvald text ur den under genuskursen i tvåan. "Pehån" som fenomen glömmer dam liksom aldrig.
Boken skildrar ett absolut matriarkat, och det är intressant att följa sina egna reaktioner. Gerd vill ju att dam ska hata kvinnornas beteende, och det är svårt att låta bli. Dam får många tankeställare under läsningen. Den är fortfarande aktuell på många sätt trots att den är skriven -77. Även om jag glädjande nog tycker den är inaktuell på vissa. I boken är verkligen varenda kvinna i landet Egalia en utpräglad kvinnsgris, något som jag faktiskt inte kan påstå om dagens män i vårt land. Men det är väldigt härligt hur dom i Egalia värderar den kvinnliga kroppen. Som till exempel "De stora menstruationsspelen".
Boken fick en liten oväntad reaktion på mig också. Fjolla som jag är, fann jag mod i männens romantiska inställning till kvinnorna. Hur dom satt hemma och väntade på att den fantasiska kvinnan i deras liv skulle komma och hämta dom och ta dom ut i världen.
Då känns det bättre att sitta här i tornet och vänta en dag till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback